Ja, het systeem voorziet in deze mogelijkheid.
Zorg ervoor dat het bankpasje in de auto ligt; of meegenomen wordt uit het sleutelkluisje. Men kan het bankpasje dan gebruiken om te tanken, en allerlei betalingen mee te doen die de auto betreffen.
Er zijn voor- en nadelen aan het gebruik van een gemeenschappelijke pas.
Voordelen:
- Het is handig voor de delers. Zij kunnen hiermee de benzinekosten betalen en hoeven die niet meer zelf in het systeem in te brengen, maar dat kan de eigenaar doen of iemand anders.
De voorschotten of betalingen achteraf moet men nog steeds zelf overmaken van de eigen bankrekening naar de speciale auto-rekening. - Handiger voor de auto-eigenaar: die ene rekening bevat alle financiële zaken rondom de auto: zowel voorschotten komen hierop binnen als ook alle lasten. Afschrijving is verwerkt in de km prijs, waardoor de balans steeds positiever wordt en er op een bepaald moment genoeg geld is voor een nieuwe auto.
- Handig als de auto eigenaar de administratie taak wil overdragen aan iemand anders. Deze rekening bevat immers alleen de auto gegevens.
Nadelen:
- Meer werk voor de auto-eigenaar (of iemand anders die deze taak overneemt): nu moet hij de benzinekosten registreren in het systeem.
- Kans op misbruik; hij zal moeten controleren of het pasje echt voor tanken van benzine wordt gebruikt.
Andere optie: wel een aparte rekening, maar alleen de eigenaar beheert deze. Dan heb je niet de nadelen, maar wel de voordelen (voor de eigenaar).
Bij de ASN-bank kost een rekening 1,25 per maand.
Hoe dit te realiseren?
De auto-eigenaar moet dit per deelnemer instellen. Hij opent het vak Deelnemers en selecteert de betreffende deelnemer. Vul de waarde 1 in naast het vakje Bankpas.
NB: de deelnemer moet bij het registreren van zijn betaling even opletten en niet zijn eigen naam kiezen, maar de naam “pas” gevolgd door de eigen naam.
In het overzicht staan de bankpasbetalingen bij elkaar: