Electrische auto: eerste verkenning

Mijn delers en ik zijn er klaar voor: ik ruil de Toyota in en we gaan daarna rijden in de Renault Zoe 4.0 vanaf voorjaar 2017. Levertijd 3 maanden

Overwegingen hierbij:

  • kleine, zuinige, betaalbare auto
  • geschikt voor lange ritten. Deze Renault haalt 400 km in de Life versie; 370 km in de quickcharge versie.
  • onderweg is hij snel op te laden: de quickcharge versie heeft 18 minuten nodig om de accu aan een snellaadpaal van 30% tot 80% op te laden. (Voor de versie zonder Quickcharge duurt dat 35 minuten.) We kiezen voor de quickcharge.
  • NB: deze info blijkt in de praktijk niet te kloppen. Wij vertrokken, maart 2017, uit de garage met een nieuwe Renault ZOE met 252 km actieradius. We hoorden dat 370 km echt niet realistisch is. Je rijstijl maakt wel heel veel uit.
    (Een oudere Renault ZOE gereden met een agressieve rijstijl heeft een actieradius van 80 km, met een zuinige rijstijl redt deze oude wel de 150 km. Dat is bijna het dubbele.)
Waar en hoe gaan we laden?
  1. Zoveel mogelijk thuis op de vaste oprit van deler X in Nijmegen
  2. Ergens in een woonwijk, ‘s nachts (bijv. bij overnachten elders)
    Kijk naar de eigenaar van de laadpaal: beschikt onze auto over dat pasje? Kies dan dat pasje. Zo niet, gebruik dan het ecotap pasje. 
    Ecotap
    is nl de voordeligste: meestal €0,25 per kWh. Soms €0,35. NB: verder geen transactiekosten! Vooral geschikt voor langzaam laden in een woonwijk.
  3. Goedkoopste zijn bedrijfslocaties van ev-box, eneco, greenflux, LMS, new motion (€0,27 excl BTW)
    Dan de publieke locaties: Ballast Nedam, Nuon, Essent, Greenflux OV locaties, EV net, Greenflux publiek, LMS, Noord Brabant: allemaal met sytarttarief en circa € 0,32 excl BTW)
    Zie verder het item waar opladen
[collapse]

Huuraccu versus accu kopen

Renault vervangt de accu als deze minder oplaadt dan 75%. Ook zit er dan gratis Routeservice bij: de pechhulp van Renault.
Maar deze service is ook als extra optie te koop voor €39,95 per jaar. Dit zit er ook bij in: winterinspectie, zomerinspectie, bandenreparatie, ruitreparatie, lampen vervangen, vloeistoffen aanvullen

Bij koop zou Renault pas vervangen bij minder dan 65%.
Levensduur accu: ca. circa 8 jaar. Je kan eventueel tussentijds modules laten herstellen. Dat gaat over een paar honderd euro, een nieuwe accu over duizenden. Renault geeft een garantie van 5 jaar op de accu of 160.000 kms.

[collapse]
Thuis opladen
Thuislaadplaats: oprit

De auto komt te staan op de oprit van één van de delers.
We dachten eerst dat een garage beter was, voor de auto + accu, maar dan moet het wel een garage met goede ontluchting zijn. Anders krijg je roest; ook is een nadeel dat bij het openen van de garagedeur, er gelijk veel koude lucht in het vaak naastgelegen huis komt.
Daarom besloten toch te kiezen voor de oprit en geen moeite te doen om in de buurt een nieuwe deler met garage te vonden. Mogelijk kan er wel een carport constructie komen.
Bij aangebouwde carport: Wil je een vrijstaande carport of garage? Dan hoef je geen vergunning aan te vragen, zolang je constructie niet hoger is dan 3,5 meter.
Als de constructie niet hoger is dan 4 meter, hoef je geen vergunning aan te vragen voor een aangebouwde carport. Wel geldt er meldingsplicht bij de gemeente. Bron
Wil je een vrijstaande carport of garage? Dan hoef je geen vergunning aan te vragen, zolang je constructie niet hoger is dan 3,5 meter.

[collapse]
Kosten thuisladen

Renault Zoe: circa 22 cent per kWh (goed voor 5 tot 7 kilometer rijden). Omgerekend is dat 3 of 4 cent per km (5/0,22= 4 cent per km of 7/0,22= 3 cent per km)

[collapse]
Kosten laadpaal plus plaatsen nieuwe Renault

Renault heeft een actie, geldig tot 2-1-2017, waarbij men gratis adviseert en thuis gratis een laadpunt plaatst. Het gratis laadpunt is inclusief de montage en een kabel en heeft een waarde van 1.209 euro incl BTW. Eventueel meerwerk (een muurdoorboring en uitbreiding van de meterkast zijn inbegrepen) wordt in rekening gebracht, na overleg. Renault werkt samen met Plugin company. Bekijk op het linkje de varianten.
Deze actie geldt voor particulieren die een nieuwe auto kopen. In 7 a 10 uur is de auto opgeladen. Als deler kan je dus altijd met een volle accu de weg op. Bij thuiskomst stop je de stekker in het stopcontact. De stekker mag er gewoon in blijven zitten, dat maakt voor de accu niet uit.

[collapse]
Kosten laadpaal online
Geen eigen oprit maar via de stoep

Richtlijnen; in het kort; max 10 meter; je moet een kabelmat gebruiken en die verwijderen na gebruik.
Hieruit: Indien er geen openbaar laadpunt voorhanden is en laden op eigen terrein is niet mogelijk dan wordt laden vanaf de eigen woning gedoogd door gebruikmaking van een kabel die over de openbare ruimte wordt gelegd. Dit is voor eigen rekening en risico. Bij schade kan dit verhaald worden op degene die het snoer gebruikt.
Hierbij moeten de volgende richtlijnen in acht worden genomen:
U installeert een laadpunt op eigen terrein;
De openbare parkeerplaats moet direct grenzen aan het trottoir;
De elektrische kabel moet in goede staat zijn;
U kunt de openbare parkeerplaats niet claimen, deze blijft beschikbaar als openbare parkeerplaats;
U houdt met het laden van uw voertuig rekening met de buren;
De kabel mag maximaal 10 meter over het trottoir liggen. Dit is de afstand vanaf de grens van uw eigen terrein tot aan de auto.
U legt de kabel voor zover mogelijk langs het trottoir.
U dekt de kabel op deugdelijke wijze af met een kabelmat zodat andere gebruikers van het trottoir geen hinder van de kabel ondervinden en hier niet over kunnen struikelen.
Na gebruik ruimt u de kabel en de kabelmat op.

[collapse]
Vragen aan de gemeente Nijmegen over laadpaal voor particuliere deelauto december 2016

– Wat zouden de kosten zijn per kWh + misschien van een abonnement o.i.d. als het een openbare laadpaal zou worden?

De kosten voor het laden bij de palen van Engie (groene stroom) zijn in Nijmegen €0,32ct/kWh met een starttarief van €0,50ct-. De kosten voor een abonnement bij EV-box (hier kunt u een laadpas/abonnement afnemen voor de palen van Engie) zijn €3,75- excl btw. De pas is gratis.
Zie: https://evbox.nl/producten/laadpassen

– Zou een dubbele laadpaal een oplossing zijn: d.w.z.: een laadpaal waar 2 auto’s aan kunnen; en dan zodanig geplaatst dat de parkeerplaats voor de deelauto een gereserveerde wordt, met eigen deelauto + kenteken bordje?

In Nijmegen plaatsen we op dit moment alleen palen die zijn voorzien van twee laadpunten.

Is het überhaupt mogelijk om een bordje “deelauto met kenteken” te krijgen waarmee ik een vaste parkeerplaats kan veilig stellen voor de (inderdaad particuliere) deelauto? Of is dat voorbehouden aan organisaties en bedrijven?

Het is voor particulieren niet mogelijk (anders dan voor gehandicapten) om een parkeerplaats/laadplaats te reserveren op kenteken. Dit is alleen mogelijk voor gehandicaptenparkeerplaatsen. Wel is het mogelijk om bijvoorbeeld op naam van ‘Greenwheels’ een parkeerplaats te reserveren. Om een parkeer/laadplaats te reserveren voor een auto van Greenwheels is het noodzakelijk dat iedereen kan zien dat het om een Greenwheels-auto gaat. Anders gezegd; het moet gaan om een als duidelijk herkenbare groep voertuigen.  Mocht u bijvoorbeeld een stichting willen oprichten waarbij u de deelauto ook als dusdanig en goed herkenbaar maakt door bijvoorbeeld bestikkering, dan zijn er juridisch wel mogelijkheden om een plek te “reserveren”. Er zijn ook initiatieven zoals Mywheels waarbij u zich misschien kan aansluiten. Dit kunt u wellicht verder onderzoeken.

In sommige delen van Nijmegen is de parkeerdruk erg hoog en zal het reserveren van een plek toch niet mogelijk zijn. Daarvoor is het aantal parkeerplaatsen soms te beperkt. Meestal zijn dit gebieden met een parkeervergunning. Mocht u serieus nadenken om op deze wijze een deelauto project te ondernemen dan horen wij dat graag. Wij gaan dan onderzoeken of zo’n parkeerplaats op de door u gewenste plek haalbaar is.

Mijn conclusie: dit is een erg dure oplossing. Op eigen oprit opladen is veel goedkoper en praktischer. Nadeel van een ev-paal is ook nog eens dat je hem niet te lang mag gebruiken.

[collapse]
[collapse]
Zonder stroom staan. Wat dan?

Er is een pechhulp service; de eerste 2 jaar gratis. Daarna 39,95 voor hulp binnen Nederland; 49,95 voor Europa. Je kan de pechhulp ook laten komen voor een lege accu. Check de prijzen nog even zelf.

In noodgevallen kan je de accu opladen aan het gewone 220V net, maar die stroom moet worden omgevormd; dat kost ten eerste meer tijd (denk aan 18 uur), maar is ook belastend voor de auto. Alleen voor noodgevallen dus. Dat kost je ook de aanschaf van deze speciale kabel: €600. Wij kiezen hier niet voor.

[collapse]
Onderhoud vooralsnog in Renault garage in Arnhem

Onderhoud moet in de garage in Arnhem. Veldoven 7: 026-3201170 Verwachte kosten: 1e jaar: €80; 2e jaar interieurfilter vervangen: €120. Daarna komen andere dingen, afhankelijk van gebruik. Pas na 4 jaar APK keuring. Gewone garages zijn er nog niet op voorbereid. Het vergt werken met hoge voltages, daar zijn grote investeringen voor nodig.

[collapse]
Nog meer over de Zoe
  • Achterportieren openen: dat moeten we nog even leren: (doet Renault uit design overwegingen.achterportier
  • laden: aan de voorkant, midden.
  • er bestaat een tack en trace systeem. We kunnen dat laten inbouwen. Meestal zit er dan nog veel meer software in; even kijken of we een simpel kastje kunnen laten inbouwen. Een dure is: fleetfinder (€59 per maand per box). Alternatief: http://arendsecarsystems.nl/ in Duiven.
  • Er zit cruisecontrol op; je kan een bepaalde snelheid instellen, bijv. 100 en je voet van het gas halen.
  • Er zit ook een snelheidbegrenzer op: bijv. 50 in de stad.
  • Navigatie is van TomTom.
[collapse]

Hierboven specifiek voor onze situatie. Hieronder wat algemene zaken.

De accu sparen met rij en parkeergedrag

Uit: http://www.zerauto.nl/2013/04/11/levensduur-accu-elektrische-auto-5-tot-20-jaar/
Vanaf 30 graden Celsius nemen de prestaties van de batterij af.  De prestatieafname is in de meeste gevallen tijdelijk, maar soms zijn er ook blijvende gevolgen, vooral als een auto lange tijd wordt blootgesteld aan hoge temperaturen.” Cugnet geeft ook tips waarmee EV-rijders schade aan hun accu’s kunnen voorkomen. “Het is belangrijk dat EV-rijders de accu’s tijdens warme perioden niet volledig opladen. Een volledig opgeladen accu blijkt kwetsbaarder voor hitte dan een enigszins ontladen accu. Overigens houdt de software die het laadproces regelt daar vaak al rekening mee.”
Beter laden tot 80% staat hier ook; en niet leeg laten raken.

Rijstijl: hanteer een rustige rijstijl: niet snel optrekken, niet zwaar remmen.
Houd de capaciteit van de accu in de gaten (aantal streepjes, 12 is volledig):  zakt het naar 10, dan kan de garage slechte modules herstellen. Dat kost een paar honderd euro. Je rijgedrag bepaalt wanneer dat nodig zal zijn.
ANWB: 5 TIPS: zo voorkom je ‘actieradius-angst’

  • Probeer buiten de spits te rijden, probeer vervolgens zo soepel en energiezuinig mogelijk te rijden door goed te anticiperen.
  • Kies voor een route die rustig is. Een satellietnavigatiesysteem kan daarbij helpen – al verbruikt dat natuurlijk ook weer stroom.
  • Controleer geregeld de bandenspanning. Zachte banden verbruiken meer energie.
  • En zoek voordat u op pad gaat waar er eventueel laadpalen zijn zodat je in elk geval de accu’s kunt opladen, ook al kost dat dan erg veel tijd.
  • Weeg af of je úberhaupt met de elektrische auto moet gaan, of dat een andere manier van vervoer efficiënter is.
  • Over de accu in het algemeen: Bij de oudere types (muv de ZOE) trekken alle randapparatuur stroom uit dezelfde accu. Houd in de winter dus liever een jas aan dan de auto heel warm te stoken. De accu presteert minder bij meer dan 30 graden. Zet hem dan liever in de schaduw.
  • De Renault ZOE heeft een eco-knop. Hier zit een snelheidsbegrenzer op van 95 km. Moet je even langs een rij vrachtwagens, dan druk je de knop in en ga je er snel langs. Met de ecoknop vermijd je ook de snelwegen. De aico staat wat minder hard.
    Advies Renault dealer Arnhem: Bij maximale snelheid van 120 of 130: rijd 100 of 110.
  • Filmpjes:
  • De accu van de ZOE onthoudt het rijgedrag en stelt zich daar op in.
    Ook heeft de ZOE 5 rijprofielen, die je kan keizen en waarmee de accu ook geholpen wordt om op de juiste manier te presteren. Bijvoorbeeld: stad, snelweg en bergen.
    De verkoopmedewerker van Renault Arnhem vertelde ons dat haar proefritjes auto nog maar 80 km kan rijden op een volle accu; met haar identieke eigen auto rijdt ze 130 km. Iets om rekening mee te houden!
Tweedehands

Interessant als je je beperkt tot kortere ritten, actieradius vaak maar 75 km in de praktijk

Citroen C-Zero, i Mi EV en Peugeot Ion

De Peugeot Ion wordt gebouwd door Mitsubishi en ook verkocht als Mitsubishi i-MiEV en Citroën C-Zero. (bron)

Citroën C-Zero

citroen-c-zero
Kostte 35.000 in 2010. 2e hands.
De elektromotor: 64 pk en drijft de achterwielen aan.
Accu: 330 volt 16 kWh lithium ion-accu. Opladen in 6 uur.

Kritiek:

  • http://www.autoweek.nl/autotest/2412/citroen-c-zero: De fabrikant geeft een bereik van 150 kilometer op. In de praktijk mag je je echter gelukkig prijzen wanneer je de helft haalt. Je bent namelijk ongeveer net zo veel energie kwijt om het interieur op temperatuur te houden (zo’n 5 kW) als dat je gemiddeld kwijt bent voor de aandrijving (ook zo rond de 5 kW). En als de accu nagenoeg leeg is, duurt het weer zeven tot acht uur voor hij helemaal is opgeladen.
  • http://www.autoweek.nl/autotest/2412/citroen-c-zero: De fabrikant geeft een bereik van 150 kilometer op. In de praktijk mag je je echter gelukkig prijzen wanneer je de helft haalt. Je bent namelijk ongeveer net zo veel energie kwijt om het interieur op temperatuur te houden (zo’n 5 kW) als dat je gemiddeld kwijt bent voor de aandrijving (ook zo rond de 5 kW). En als de accu nagenoeg leeg is, duurt het weer zeven tot acht uur voor hij helemaal is opgeladen.
  • http://www.autoweek.nl/autoreview/40279/citroen-c-zero:
    Vooral boven de 80 km/h begint de besturing elastisch aan te voelen, je moet veel bijsturen. Er is ook een kleine speling in het stuur voelbaar en vooral hoorbaar, ik weet niet of dit normaal is voor deze auto, maar het lijkt mij niet dat dit al door slijtage komt bij deze kilometerstand. Verder is de auto zeer zijwindgevoelig, bij veel zijwind voor de auto duidelijk opzij gedrukt en moet je veel bijsturen. Maar dit is eigenlijk inherent aan het ontwerp van de auto, een smalle en hoge koets zonder wigvorm, zeer korte overhangen voor en achter en een achterin geplaatste motor. Hierdoor komt de meeste last op de achteras te liggen en wordt de relatief lichte voorkant snel van zijn koers gebracht door de kracht van de wind. Wel is de actieradius die de meter op het instrumentenpaneel aangeeft zeer afhankelijk van de rijstijl, snelheid en gebruik van kachel en andere elektrische apparatuur.
    Bij het rijden in de stad blijft de actieradius gelijk of gaat deze zelfs omhoog door de regeneratie van de accu bij het loslaten van het acceleratiepedaal.
    Maar buiten de bebouwde kom zakt de actieradius veel sneller dan de gereden afstand, vooral boven de 80 km/h. De meter geeft bij een volle accu ruim 100 km aan, maar ik weet nog niet of dit echt haalbaar is, dit wil ik binnenkort eens uitproberen.

Onderhoudskosten

Ik heb op bovengenoemde site het kenteken ingevuld van een auto die nu te koop staat uit bouwjaar juni 2012, kenteken: 77-XPF-4 ; 31.157 kms gereden.
onderhoud-citroenc-zero

2012 lengte
3480mm
breedte
1480mm
hoogte
1600mm
wielbasis
2550mm
gewicht
1120kg

Mitsubishi i-Mi-EV

1-miev

In het begin (2010 denk ik) kostte hij 34.930; later 27.990. In 2014: 19.990. Nu 2e hands rond de 10.000.

Elektrische motor met 49 kW/67 pk,
topsnelheid van 130km/u
actieradius van maximaal 150 kilometer.
Oplaadtijd accu: 8 uur of voor 80% binnen 30 minuten via een speciaal snellaadstation.

2012 lengte
3475mm
breedte
1475mm
hoogte
1610mm
wielbasis
2550mm
gewicht
1110kg

Standaard voorzien van onder meer elektrisch bedienbare ramen en verwarmbare buitenspiegels, centrale deurvergrendeling, radio met cd-speler inclusief USB aansluiting, 6 airbags, in delen neerklapbare achterbank, lederen bekleed stuurwiel, LED achterlichten, een in hoogte verstelbare bestuurderstoel en de MiEV afstandbediening. Ook waarschuwingssysteem voor voetgangers en privacy glass.


Peugeot Ion:
peugeot-ion-active-0-bijtelling-automaat-airconditioning-nu-ev-subsidie-den-haag-19645544-1autoscout

24/2/2015:  Peugeot verlängert die Garantie auf die Batterien seiner Elektroautos. Bei allen seit Januar ausgelieferten Modellen des Kleinstwagens Ion und des Lieferwagens Partner Electric liegt die Garantiezeit nun bei acht statt fünf Jahren beziehungsweise 100.000 statt 50.000 Kilometer.

Der E-Stadtwagen Ion mit einer Reichweite von 150 Kilometern kostet ab 25.883 Euro, den Kleintransporter Partner Electric gibt es zum Nettopreis von 19.800 Euro (brutto: 23.562 Euro) zuzüglich der Batterie für 5.300 Euro (brutto: 6.307 Euro). (mg/sp-x)

Fiat 500

fiat-500e-reevolt
Maar.. uit autoblog

Het gaat hier dan ook niet om de Amerikaanse versie, maar om omgebouwde auto’s van het Duitse bedrijf ReeVOLT.

Dit bedrijf voorziet de 500 op eigen initiatief van een elektrische aandrijflijn, bestaande uit een 11 kW lithium-accu en een 20 pk / 148 Nm elektromotor. Hiermee heeft het Fiatje beduidend minder goede prestaties dan zijn Amerikaanse broer. Waar hij met zijn 60 pk 0-100 km/u in 9 seconden aflegt en een top van 137 km/u bereikt, heeft de Duitser 8,5 seconden nodig om de 50 km/u te halen richting een top van 105 km/u. De sprint naar de 100 km/u hebben ze dan ook maar niet gemeten. Eén voordeel: de range is met 100 kilometer dan ook ‘slechts’ 40 kilometer korter.

Voor wie bang is dat deze ‘aftermarket’ technieken al snel het loodje legt: ReeVOLT geeft standaard 2 jaar garantie op de elektrische aandrijflijn en 100.000 kilometer op de accu. Ook op de originele Fiat-onderdelen zit 2 jaar garantie. Prijzen starten vanaf 29.575 euro inclusief BTW.

Coupé Pop – €29.575
Coupé Easy – €30.025
Cabrio Pop – €31.575
Cabrio Easy – €32.025

autoscout24.de

Nissan leaf

nissan-leaf
Voordelig bij: Bleeker in Purmerend . Deze garage importeert uit heel Europa electrische auto’s, ook ZOE’s. NB: bel even tevoren over wat hij dan heeft staan. Advertenties lopen vaak achter.
Nadeel van de Leaf: hij kan alleen op 12V  laadpalen worden opgeladen; dus bij voorkeur vanuit huis. Te koop voor 549,=
De accu reageert heel slecht op snellaadpalen.
Nissan en Renault zijn hetzelfde bedrijf.
Deze 2e hand auto’s hebben een volgeladen en goede accu met 12 streepjes.

nissan-leaf-acenta

De mooiste is gemaakt na 2013; dan met sterke accu en actieradius van 199 of 250 km. Gratis tanken bij nissan palen.

Lengte 445 cm
Breedte 177 cm
Hoogte 155 cm
Wielbasis 270 cm
Gewicht 1.493 kg
Inhoud bagageruimte 370 liter
Trekgewicht 0 kg
Motortype elektromotor
Vermogen 109 pk / 3.000-10.000 tpm
Koppel 254 Nm / 0-3.000 tpm
Aandrijving voor
Acceleratie 0-100 11,5 sec
Topsnelheid 144 km/u
Verbruik 150 Wh/km
CO2 uitstoot 0 g/km
Actieradius 199 km
Prijs vanaf € 23.980
Bijtelling 0 %
Garantie 3 jaar

eind 2015: Nissan heeft de nieuwe prijslijst van de Leaf vrijgegeven. Daarin staan ook de nieuwe uitvoeringen met de krachtigere 30 kWh-accu, waarmee de auto een actieradius van 250 kilometer kan halen.

Voortaan is de elektrische auto te verkrijgen met twee soorten accu’s, een met 24 kWh en een met 30 kWh. Die laatste is nieuw, de Leaf haalt daarmee een actieradius van 250 kilometer. De minder krachtige accu is goed voor 199 kilometer rijbereik.

De nieuwe 30 kWh-versie is verkrijgbaar vanaf januari in twee uitvoeringen, Acenta en Tekna. Bovendien kan je ervoor kiezen om de accu’s te kopen of te leasen, dat laatste noemt Nissan Flex en kan vanaf 79 euro per maand. De vanafprijs met accu’s bedraagt 29.345 euro, zonder accu’s betaal je 35.245 euro plus het genoemde maandbedrag. Dat is ruim 2.000 euro meer dan Nissan voorheen vroeg voor de 24 kWh-versies. Die zijn echter 1.000 euro goedkoper geworden, waardoor het prijsverschil nu ruim 3.000 euro is. De 24 kWh-uitvoeringen zijn alleen te koop met accu’s. De basisversie Visia is bovendien komen te vervallen. Ze waren begin jan. 2016 veel duurder, boven de 30.000 €; dat dan wel incl accu.

Alle kopers van de Leaf krijgen het ‘EV-ontzorgpakket’. Dat was al zo maar is nu uitgebreid met een tweejarig abonnement op snelladen bij oplaadstations van FastNed. Verder zit in dit pakket een oplaadpunt voor thuis of op het werk, 3 jaar onderhoud en drie keer 2 weken een vervangende auto voor vakanties.

Review: 2016
Met een normale rijstijl is het testverbruik van 15,5 kWh/100 km prima te evenaren en met die zeer nette waarde kom je ruim 150 km ver op een lading stroom. Ga je de snelweg op en rijd je zo’n 110 km/u, dan stijgt het gemiddelde verbruik naar ongeveer 17,5 kWh/100 km.

Daardoor rijd je ’n 24 kW-Leaf nu vanaf 24.840 euro en de 30 kW-variant (met grotere actieradius) kost minimaal 29.390 euro. De batterij in eigen bezit krijgen kost in beide gevallen 5.900 euro méér. Dat is eigenlijk alleen interessant als je meer dan 25.000 km per jaar rijdt. Tot die afstand biedt Nissan namelijk abonnementen aan. De leaseprijzen variëren tussen 79 en 142 euro per maand voor respectievelijk het laagste aantal kilometers bij de langste looptijd en de meeste kilometers tegen de kortste leasetermijn.

Recensie

nog een van een gebruiker : Wanneer het echt koud wordt (min temperaturen) zit op de 17 a 17,5 kWh per 100 km (1 op 5,7/5,9), in september verleden jaar zat ik op 14,5 (1 op 6,9). Mijn gemiddelde van september tot nu is 16,1. Aangezien er qua temperatuur betere tijden aankomen verwacht ik jaarrond nu op de 15,5 uit te komen.

Heel duur, dan misschien toch liever een 2e hands Nissa Acenta uit 2013 met eigen accu.

2e hands: Nissan Leaf Acenta 24 kWh, scout.de:

€ 17.900,- MwSt. ausweisbar; Gebraucht: 23.430 km
07/2013 EZ; 80 kW (109 PS) Elektro HU/AU neu
brommobiel

e-coupe-vision-profil-titane
AIXAM : 2 varianten: e Aixam coupé (hierboven) of city.
Tot 110 km bereik*
Accu’s met 5-jaar garantie**
*Gemiddeld bereik is 75 km afhankelijk van gebruik.
** 75% van de oorspronkelijke laadcapaciteit of tot er 80.000 Ah is ontladen.

Waarom niet? heel zuinig, vooral voor de stad, max 65 km.

http://ww3.autoscout24.de/classified/296465274?asrc=st|as

Grote afschrijving bij deze autos

Hier meer over de flinke afschrijving van deze eerste electrische autos

Nieuwe ontwikkelingen per automerk (niet volledig)

Lees https://zerauto.nl/elektrisch-rijden/nieuws/

Smart vanaf 2017 alle modellen electrisch

Smart:

Uit zerauto.nl
de hele Smart-familie, bestaande uit de Fortwo Coupé, Fortwo Cabrio en ForFour, wordt leverbaar met een elektrische aandrijflijn. (vanaf 2017).
In de nieuwe Electric Drive-familie maakt Smart gebruik van een 17,6 kWh lithium-ion-accu. Het accupakket wordt gebouwd door het in Kamenz (Duitsland) gevestigde bedrijf Deutsche Accumotive, onderdeel van het Daimler-concern.
Vanaf 2017 levert Smart optioneel een 22 kW snellader waarmee de batterij in minder dan 45 minuten is op te laden, mits driefasen-opladen tot de mogelijkheden behoort.

Actieradius: 160 km in de praktijk

Om energie te sparen, hebben de Smart-modellen een ECO-modus. In deze modus wordt de topsnelheid volgens Smart beperkt, de curve van het gaspedaal aangepast en het maximale energieterugwinningsniveau gekozen. “Tijdens het rechtuitrijden zonder gasgeven en tijdens het remmen wordt de kinetische energie omgezet in elektrische energie – ofwel recuperatie.”

Slim is preconditionering: de voorverwarm-/koelfunctie voor het interieur. Hiermee kan volgens Smart de gewenste interieurtemperatuur worden gerealiseerd tijdens het laden.

VW 2019

VW: in 2019: Volgens Volkswagen wordt de auto het eerste productiemodel gebaseerd op het nieuwe modulaire platform voor elektrische auto’s, genaamd Modular Electric Drive Kit (MEB).

De naam van het studiemodel? Dat is nog even geheim. Volgens Volkswagen vormt het prototype de start van een tijdperk binnen het concern. “Het voertuig is net zo revolutionair als de Beetle zeven decennia geleden was”, aldus Volkswagen. Dat belooft wat! De auto moet in 2019 op de markt komen en een actieradius tot 450 kilometer krijgen. De doelstelling van Volkswagen is om rond 2025 meer dan 1 miljoen elektrische auto’s te hebben verkocht.

Zuinige electrische autos

Top 10 oktober 2015

Meest verkocht in 2012

Renault Zoe Life was zuinigst in dit onderzoek (http://www.hetkanwel.net/top-10-zuinige-elektrische-autos/ (link werkt helaas niet meer) gebaseerd op cijfers van eind 2013 en is samengesteld op basis van 3-jarig verbruik bij gemiddeld 25.000 kilometer per jaar. Een eventuele restwaarde na 3 jaar is ook meegenomen in de berekening. Overgenomen uit deze site:

1) Renault Zoe Life – €0,10 per kilometer
2) Nissan Leaf Visia – €0,15 per kilometer
3) Renault Fluence Z. E. Expression – €0,15 per kilometer
4) Toyota Yaris 1.5 Full Hybrid Comfort – €0,16 per kilometer
5) Mitsubishi i-MiEV – €0,16 per kilometer
6) Toyota Auris 1.8 Hybrid Aspiration – €0,18 per kilometer
7) Renault Kangoo Z. E. Maxi – €0,18 per kilometer
8) Citroen C-Zero – €0,19 per kilometer
9) Peugeot iOn – €0,19 per kilometer
10) Toyota Prius 1.8 100KW Full Hybrid Comfort – €0,21 per kilometer

Berekening km prijs aan electra

Uit: https://www.energievergelijk.nl/energievergelijker/wat-kost-elektrisch-autorijden

Er zijn meerdere factoren die invloed hebben op de kosten van elektrisch rijden:

  • Hoeveel kilometer je jaarlijks rijdt
  • Het rendement van de stekker/oplaadmethode
  • Het verbruik van jouw elektrische auto: het verbruik van grotere en zwaardere auto’s ligt vaak hoger. Ook de aerodynamische vorm en het rendement van de motor spelen een rol
  • Je rijstijl: bij sportief rijden, kan het verbruik met wel 50 procent of meer toenemen
  • Jouw energiecontract: hoeveel betaal je per kWh

Renault Zoe: 10 kWh / 100 km (bijv. Renault ZOE)
kmprijs: bij 0,23 euro per KWh: 10/100*0,23 = 0,023

Over de onderhoudskosten, uit: mijnelectrische auto:
De elektrische auto bevat weinig bewegende onderdelen die gevoelig zijn voor slijtage en daarnaast hoeft er ook geen olie te worden ververst. Bij 15.000 kilometers worden de jaarlijkse onderhoudskosten op €180 geschat wat neerkomt op ruim 1 cent per kilometer. (vs 3 cent per km voor auto met verbrandingsmotor)

De vaste kosten bestaan uit wegenbelasting, verzekering, schoonmaakkosten en het lidmaatschap van de ANWB. Momenteel zijn de vaste kosten van een elektrische auto lager dan de vaste kosten van een auto met een verbrandingsmotor omdat voor elektrische auto’s geen wegenbelasting betaald hoeft te worden. Op maandbasis zijn de vaste kosten voor een elektrische auto €90 wat neerkomt op 7 cent per kilometer. Bij een auto met een verbrandingsmotor betaal je per maand €40 aan wegenbelasting waardoor de vaste kosten per kilometer 10 cent bedragen.

In totaal: electrische auto 5,5 cent per km goedkoper.