Gezocht: eigenaar electrische auto, die zijn/haar auto wil delen

Tijdens ons overleg op 24 september 2019 hebben we (4 autodelers en één auto-eigenaar) besloten dat we op zoek gaan naar een nieuwe eigenaar van een electrische auto, nu Maria ivm verhuizing binnenkort gaat stoppen met het aanbieden van haar Toyota Aygo in ons autodeelproject. We gaan liever niet door met een benzine auto.

De lijst aan administratieve zaken schrikt echter veel mensen nog af. Ik heb ze hieronder op een rij gezet. In rood de taken die eventueel door een (tijdelijke) beheerder (een van de delers) overgenomen zou kunnen worden.  Ik kan me ook voorstellen dat de beheerdersrol rouleert tussen een paar delers en dat elk hem een half jaar uitvoert.

Dan wordt het aantrekkelijk voor een nieuwe autodeler om in te stappen. Autorijden kan zo een heel stuk goedkoper worden, zelfs electrisch rijden (zie https://uitlegnijmegendeeltautos.nl/autos-en-tarieven/)

Hoe werkt het voor de nieuwe eigenaar? En op welke manieren kan een “beheerder” meehelpen?

  • Zelf regelen:
    Autoverzekering: Centraal beheer Achmea, lid worden van Deelauto.nl; lid worden Cozycar; zie deze stappen
  • Laadgelegenheid aan huis
  • Delers: vermoedelijk willen de meeste van onze 13 delers (Renault) ook de 2e auto gebruiken. Maak kennis met hen, controleer zelf het rijbewijs,  geef ze een proefrit en wijs ze op alle speciale dingen van de auto;  sluit een contract met elke deler. Dit is iets wat je zou kunnen uitbesteden aan een beheerder.
    Mogelijk willen ook een aantal delers van de huidige Toyota lid worden. Voor sommigen is electrisch rijden nog nieuw.
    Als je andere mensen wilt uitnodigen, komt daar nog bij: ze moeten lid worden van de vereniging deelauto.nl en van Cozycar. (zie meer info)
  • Administratie, eventueel uit te voeren door een “Beheerder”, circa een half uur per week:
    • na elke rit ontvang je als eigenaar / beheerder een mail van het administratie- en reserveringssysteem Cozycar met de ingevulde kilometerstanden, zoals:

      Je controleert of de standen zijn ingevuld en kloppen. Dat kan echt in één oogopslag.
      Bij de electrische auto dien je als deler na de rit de kWh standen in te vullen. De deler noteert hoeveel kWh hij heeft gereden en  als het goed is is de beginkiolometerstand gevuld met de Eindkilometerstand van de vorige rit. Hij hoeft dan alleen zijn gereden kWh op te tellen bij de al ingevoerde Beginkilometerstand. (Bij de electrische auto brengen we verbruikte kWh in rekening in plaats van gereden kilometers).
      Maar: als de vorige deler vergeten is de standen in te vullen, verschijnt er 0 naast Beginkilometerstand.
      Als eigenaar/beheerder moet je actie nemen als je zo’n mail als hieronder binnenkrijgt met Beginkilometerstand: 0

      Je kijkt dan in het systeem wat er aan de hand kan zijn.

      • Dit komt voor als iemand de rit heeft beëindigd voordat de gereserveerde tijd voorbij is. Cozycar heeft dan de stand van de vorige deler nog niet overgenomen. (Karla vraagt na aan Cozycar of dit toch niet automatisch al kan). In dat geval zoek je binnen Cozycar handmatig de laatste stand van de vorige rit op en vult die waarde in. Je telt het bedrag erbij op en maakt het kloppend.
      • Het komt ook voor dat de eindstand van de vorige rit nog niet is ingevuld. In dat geval stuur je een mail aan de deler die het vergeten is. En als die is ingevuld, pas je de standen aan van de rit die nog niet klopte. Doe dit zo snel mogelijk, anders heb je veel aan te passen!
    • voor communicatie met je delers kan Karla een mailinglijst aanmaken, zodat je makkelijk de hele groep kan mailen. Dat kan wel eens handig zijn.
  • Inkomsten: het systeem van Cozycar zorgt voor 2-maandelijkse facturen voor gereden kWh en gebruikte tijd van de auto. Delers betalen op rekening van de eigenaar. Als eigenaar moet je controleren of de facturen betaald zijn en je geeft dit aan binnen Cozycar:

    Is een factuur betaald, dan klik je op het oranje vakje Betaald? Delers krijgen automatisch na 2 weken een herinnering als ze hun factuur nog niet betaalden.
  • Andere zaken, die erbij kunnen komen:
    • afhandeling van verkeersboetes: doorsturen naar de betreffende deler
    • afhandeling van schade: alles wordt vergoed door Centraal Beheer Achmea, het gaat niet ten laste van premie van de eigenaar, maar je kan hierover wel een telefoontje krijgen
    • technische problemen met de auto: je zal deze zo snel mogelijk moeten oplossen zodat de auto snel weer beschikbaar is voor de groep. De Renault garage heeft ons laatst goed geholpen door een andere electrische zoe te leen te geven, toen de reparatie wat langer duurde.
    • veiligheid:
      • zorg voor tijdige bandenwissel: winter- en zomerbanden
      • zorg ervoor dat onderhoudsbeurten op de juiste tijdstippen gebeuren
      • zorg voor een goede bandenspanning of besteed dit uit (vraag het eens per 2 maanden aan een van de delers, per toerbeurt, evt via de beheerder)
    • comfort/zorg voor de auto: zorg voor schoonhouden van de auto, van binnen en van buiten (wasstraat); of besteed dit uit, vraag de beheerder. (idem als bandenspanning)
    • achtergelaten voorwerpen: stuur een mail naar de delers

Plan van aanpak:

  1. Nieuw! (na vergadering ontdekt) AJ denkt erover om een electrische bedrijfsauto aan te schaffen, een verlengde tweedehandse Renault Kangoo ZE.
    Deze kost 6000,- à 7000,- euro excl accu en heeft een bereik van 120-150 km of meer. Hij is nog wel op zoek naar medefinanciers/crowdfunders; misschien ook meedenkers. Hi jstuurt hierover zelf nog een mail. Maar AJ’s zaak in zijn zelf ontworpen en duurzame rvs-laadpalen gaan goed (https://design-laadpaal.nl/). Het kan zijn dat hij de bedrijfsauto op een gegeven moment helemaal zelf nodig heeft. Dan zal hij minder beschikbaar zijn. Ook verwachten we dat de meesten liever een gewone auto rijden.
  2. Oproep voor een nieuwe auto-eigenaar met electrische auto in:
  3. Rechtstreeks benaderen van eigenaren van electrische auto’s die hun auto nu al aanbieden als deelauto, op Snappcar, mywheels etc.
  4. als zich niemand meldt:
    wil Karla evt een auto aanschaffen, maar de hele verantwoordelijkheid (al bovengenoemde punten) komt wel te liggen bij iemand die de auto adopteert.
    Te denken valt dan aan:

  5. We willen graag Maria ontlasten wb het beheerders-deel van haar Toyota. Ook is het handig om vast ervaring te krijgen met makkelijk over te nemen “beheerders-taken”, zoals hierboven in rood aangemerkt. De aanwezige delers denken er even over en leggen contact met Maria als zij dit eens willen proberen. Maria kan in Cozycar iemand Beheerdersrechten geven. We moeten nog even uitvinden of diegene dan inderdaad ook alle mails krijgt. Michel gaat dit doen.
  6. We laten het sleutelkastje hangen bij Maria, en de laadpaal ook. Het zou ook fijn zijn als de nieuwe eigenaren mee willen doen. Bij AJ komt ene nieuw sleutelkastje te hangen, van het zelfde model. AJ zorgt voor extra beveiliging tegen losbreken van het kastje.