Allereerst: prent jezelf goed de argumenten in. Waarom zou iemand jouw auto willen delen?
- Het kan zijn dat iemand zijn auto eigenlijk te weinig gebruikt; ritten zijn dan verhoudingsgewijs erg duur. Op de pagina over andere organisaties maakte ik een rekenvoorbeeld. Zelfs met 12 ritten per maand, per rit 50 km. ben je voordeliger uit met mijn deelauto. Het kost je 168 euro. Met een eigen tweedehands auto komt dat (volgens ritjeweg.nl) op 262 euro.
- De auto is inmiddels oud geworden en de kosten om door de apk heen te komen zijn gigantisch. De garage raadt het eigenlijk af. Men zoekt een oplossing, wil toch ergens heen kunnen. Niet alles kan met openbaar vervoer.
- Sommige studenten en jongeren zijn juist minder gehecht aan het zelf hebben van dingen zoals auto’s; het is duur en kost tijd.
- Men raakt gehecht aan zijn eigen auto en ziet op tegen een anonieme auto van een grote organisatie. Met jouw deelauto is dat anders. Jouw auto wordt ook een beetje een eigen auto van de delers. Je deelt hem in kleine groep, hanteert duidelijke regels over schoon achter laten, niet roken ed.
- Wel de lusten niet meer de lasten; geen gedoe met apk, onderhoud, bandenspanning etc.
- Het kan als een opluchting voelen om je niet meer verplicht te voelen om alles met de auto te doen omdat je die nu eenmaal hebt en er voor betaald hebt. Er komen nieuwe mogelijkheden bij: de trein, de bus, de fiets.
- Jouw type auto is niet te huur bij de grote organisaties. In mijn geval geldt het voor mijn auto die een automaat heeft. Die is niet te huur bij Greenwheels.
- Geen verplichting tot rijden; jij hebt er geen last van als iemand een plekje in je groep inneemt en misschien maar 1x per jaar rijdt. De verzekeraar maakt het ook niet uit.
Vervolgens: noem het in je vrienden- en kennissenkring; noem je overwegingen en de voordelen en noem ook gerust wat nadelen. Want niet iedereen is bereid tot deze stap vanwege de nadelen:
- Je moet proefritjes maken met je delers en ze wegwijs maken in je auto; rijbewijs controleren, lid maken van de vereniging gedeeld autogebruik, je helpt ze zich te registreren op de website en voegt ze toe aan je auto. Vult de juiste prijsafspraak in. Circa een uur per persoon.
- Er is meer kans op schade, omdat de auto meer gereden wordt; er kunnen beginnende rijders bij zitten of juist ouderen die nog moeten wennen. Dat is schrikken en je moet soms ook actie ondernemen. Bij schade aan een andere auto ga je gebeld worden door de verzekeraar. Het is even wat gedoe (ik heb het zelf 1x meegemaakt in de afgelopen 7 jaar).
Bij kleine schade, zoals krasjes, zal je die soms liever zelf oplossen (2x meegemaakt) - Jij bent als autodeler verantwoordelijk. Bonnen voor te hard rijden komen bij jou binnen. Jij moet de extra moeite doen om uit te zoeken wie op dat moment de auto gereserveerd had (kleine moeite); de bon te scannen en door te mailen. Bij elkaar 5 a 10 minuten werk.
- Meer administratie, door invoeren van betalingen in het systeem. Dit is eventueel uit te besteden aan een deler.
- Jij zorgt voor APK, onderhoud; maar dat zijn dingen die je altijd al deed als eigenaar. En ook dit is eventueel uit te besteden aan iemand uit de groep.
Andere mogelijkheden:
- digitale advertentie in De Brug (gratis) of wijkblad (2 van mijn delers kwamen via deze weg)
- briefjes in de brievenbus van straatgenoten
- word lid van Mywheels en leen je auto daar ook uit; krijg je een goede eerste indruk van een lener, pols dan of hij de auto vaker zou willen lenen. Bied hem in dat geval aan om in jouw autodeelgroep te komen met een veel voordeliger tarief. (3 van mijn delers)
Mijn groep bestaat nu uit 12 mensen: zie hieronder het verschil in gereden kms en uren in gebruik. Ik heb de auto sinds november 2014. Gemiddelde kmprijs 25 cent per km.