Proefrit

Voorafgaand aan de proefrit, door de eigenaar

Actie eigenaar voorafgaand aan de proefrit:

  • informeert naar de leeftijd: we denken dat een leeftijd van max 75 jaar nog kan bij voldoende ervaring met electrisch rijden; en max  65 bij weinig rij-ervaring.
  • informeert naar rij-ervaring, en ook rij-ervaring met electrische auto en met dashboard van Renault. (we willen liever geen startende autorijders met net een rij-examen op zak)
  • informeert waarvoor men de auto wil gebruiken, wanneer, hoe vaak, hoe flexibel en kijkt of dat past bij de huidige groep
    • legt spelregels van de deelgroep uit:
      • één keer per maand maximaal mag je de auto 2 nachten achter elkaar meenemen
      • voor elke rit geldt: zo laat mogelijk reserveren; alleen als je de auto echt wil hebben, mag je een vaste reservering maken en dan denk ik aan maximaal één keer per week een dag.
      • vertelt dat het een goedkope manier van autorijden is, maar dat dat alleen kan als onderhoudstaken door de deelnemers zelf gedaan worden; eigenaar beheert het schema en communiceert hierover in een mailinglijst
      • te weinig gebruik maken van de deelauto is reden om een deler te verwijderen; te bekijken na afloop van een jaar. Laat het de eigenaar weten als je wil stoppen met delen. Dan kan er iemand anders gezocht worden.
  • Lijkt de kandidaat te voldoen? Vraagt deler om zich in te schrijven bij de vereniging voor gedeeld autogebruik (tbv vezkeering; 20 euro per jaar anno 2020), en lid te worden van cozycar en zich ook te registreren bij cozycar (tbv administratie en reservering: 10 euro per jaar anno 2020)
  • past het standaard autodeelcontract aan (vult personalia in van de nieuwe deler of laat hem dat zelf doen) en stuurt het via de mail aan de deler toe. Deler dient het te lezen en te tekenen, te scannen en terug te sturen of mee te nemen naar de proefrit
  • voegt de nieuwe deler toe aan de auto bij vereniging voor gedeeld autogebruik en ook bij Cozycar.
Beheerder Michel in Nijmegen verzorgt de proefrit. Hij maakt de afspraak met de deler, plant de rit in als “deler onderhoud”. Reken er een uur voor.
Bij de proefrit krijgt de nieuwe autodeler veel te leren. Informeer of de deler al ervaring heeft met het dashboard van Renault en met rijden met een automaat. Dat scheelt al veel. Laat de deler alles zelf doen en grijp alleen in als het niet goed gaat. Dan onthoudt hij het beste. Controleer het rijbewijs.

  1. Sleutelkastje en code: doe dit de eerste keer voor. Laat de deler even oefenen met openen en sluiten. Met de resetknop kan je opnieuw beginnen. Druk met je ene hand het metalen deel zachtjes tegen de zwarte kast en druk met je andere hand de code in. Na het pakken van de kaart moet het kastje weer dicht. Dit gaat op precies dezelfde manier als het openen.
  2. Card bekijken: zo nodig laadkabel ontgrendelen; auto openen; auto afsluiten (let op: lampen knipperen 2x; doen ze dat niet dan is er nog een deur niet  goed dicht).
  3. De auto heeft een automaat, je hoeft niet te schakelen tijdens het rijden en geen koppeling in te drukken. De linkervoet doet niet mee. Alleen de rechtervoet is nodig: voor “gas geven” en voor remmen. Het is het handigste om de linkervoet helemaal links te houden en er echt op te letten dat hij niet mee doet.
  4. Start de auto door de  Card in de juiste opening te doen en let op dat je niet per ongeluk het navigatie kaartje eruit wipt: dan werkt de navigatie niet meer
  5. Wijs op de eco-knop: dat is de zuinigste stand: alles werkt zuiniger, zoals ook de airco. Eigenlijk heb je alleen op de snelweg de gewone stand nodig als je wilt inhalen. De maximum snelheid in de eco-stand is 96 km per uur en daarmee kan je niet snel inhalen. Als het rustig is op de weg is dat geen probleem. Anders moet je tijdens het rijden de eco-knop indrukken en dan heb je weer alle vrijheid kwa snelheid. Daarna weer even op eco zetten. Tenzij je van plan bent om telkens te gaan inhalen. Dat is uiteraard geen zuinige rijstijl, maar het kan soms nodig zijn.
    Bekijk wat er op het dashboard gebeurt als je op de eco-knop drukt. De achtergrondkleur verandert van groen in blauw.
  6. Je betaalt per kWh en aan het eind van elke rit, bij het uitzetten van de auto, zie je het aantal gereden kWh en krijg je een rapportcijfer. Heb je veel geremd en snel opgetrokken, dan heb je niet goed geanticipeerd en zal die score lager uitvallen. Ook als je gemiddelde snelheid hoog is geweest, krijg je een lagere score.
  7. Voor je gaat rijden:
    • stoel: naar voor/achter; evt is het stuur in hoogte verstelbaar
    • stel de zijspiegels goed in (oefen met bediening via joystickje op linker portier) en achteruitkijkspiegel in de auto.
    • check eco knop
    • riemen vast: er komt een piepgeluid als de chauffeur of bijrijder de riem niet goed om heeft.
    • check dashboard: staat ritrapport op 0? Zo nee, zorg daar even voor. Soms vergeet de laatste rijder dit. Laat deler even de verschillende pagina’s bekijken.
    • navigatie: vul bestemming in, bijvoorbeeld Groesbeek, centrum. Rijd dan alleen tot de rand van Groesbeek en keer daar om.
    • Bespreek het verschil tussen Begrenzer (stelt maximum snelheid in: de auto kan gewoon niet harder) en Regelaar (cruise control: de auto houdt de ingestelde snelheid vast).
      Je gaat dit later tijdens de proefrit toepassen, maar het is handig om nu al de Regelaar stand te kiezen.
    • Wijs op verlichtings-pook: check of deze in de automatische stand staat, waarbij de verlichting automatisch aangaat als het donker is
    • Wijs op ruitenwisserpook: ook deze heeft een automatische stand: gaat aan bij regen. Je kan ook de grootte van de regendruppel kiezen. Bij harde regen moet je zelf de gewone stand 1 of 2 kiezen.
    • wijs op papier in de auto waar de handelingen in staan voor het wegrijden en ook voor het beëindigen van de rit; en wijs ook op het tasje met de laadpasjes en andere autopapieren (op einde van de rit geef je meer uitleg over opladen)
    • laat deler de auto starten aan de hand van dit papier.
  8. wegrijden:
    • Op een rustig moment: laat de Regelaar uitproberen. En laat ook zien dat bij remmen de cruise control direct wordt gestopt. Met de R-toets (mits je harder dan 30 rijdt) wordt de gewenste snelheid weer herinnerd (Remember); De 0 staat voor loslaten/ontspannen ; de auto komt tot vanzelf tot stilstand. Maar pas op: de remlichten gaan dan niet aan. Dus kijk even of je een auto achter je heb.
    • na een tijdje, op een rustig stuk weg: demonstreer de navigatie via de stem. Waarschuw de deler dat je even allebei stil moet zijn. Druk op luidspreker-knopje op het stuur, wacht op de vraag: wat wil je doen. Zeg navigatie. en kies voor Bestemming en kies uit de opties. Bijv.: opgeslagen locaties: 2
  9. einde rit: pak het papier er bij met basale handelingen en voer ze uit.
    • Bij een rit van meer dan 3 kWh moet de kabel worden aangesloten op de laadpaal.
    • Laat Nextcharge app zien op je telefoon en stel het filter in : de app toont een haakje naar links, tik dan op het filter icoontje: stel in op 20 kW voor redelijk snel laden (een 22kW laadpaal laad de auto in 2u 15 min (laadtijden), type of stations: Cars, Network: all; status: available; acces: public; Connectors: type 2; laat evt papier in dashboard zien met plaatje van laadpaal en handelingen
    • Laat zien hoe je de bergruimte achter vergroot door de achterbank neer te klappen.
    • Ga naar de website van cozycar, log in en klik op Beëindig rit. Als het goed is, is de beginstand ingevuld. De deler moet de eindstand invullen. Dat is de beginstand vermeerder met het aantal gereden kWh. Reken dit even uit en vul het zo snel mogelijk in. Dat levert het programma namelijk de beginstand op voor de rit na jou. Als je niks invult, dan wordt de beginstand van de volgende rit 0 en dat is lastig. Geeft allemaal handmatige handelingen…

Tijd voor vragen van de deler

Links met meer info:
https://uitlegnijmegendeeltautos.nl/electrische-auto/

https://uitlegnijmegendeeltautos.nl/autos-en-tarieven/renault-zoe/

https://uitlegnijmegendeeltautos.nl/category/renaultzoe/zuinigrijden/

https://nl.e-guide.renault.com/nld/Zoe/SNELHEIDSREGELAAR

Taken eigenaar auto

zie bovenaan:

  • nieuwe delers screenen en alles voorbereiden voor delerschap en proefrit;
  • elke 2 maanden controleren of facturen betaald zijn; dit aangeven in Cozycar. Cozycar stuurt nog één herinnering; heeft deler dan nog niet betaald, dan herinnert de eigenaar de deler per email
  • na elke beëindigde rit krijgt de eigenaar een mail met ingevulde km standen. Eigenaar controleert of de standen kloppen. Soms staat er een 0 ingevuld bij beginstand; dan herinnert eigenaar de vorige deler eraan om zijn stand snel in te vullen. En vult de juiste stand in bij de betreffende rit.
  • stuurt verkeersboetes door naar degene die de overtreding heeft begaan.
  • heeft aparte bankrekening waarin alle kosten en inkomsten bij elkaar komen. Ook de kosten voor het laden met de laadpasjes. Wat er overblijft, is afschrijving, evt te gebruiken voor een nieuwe auto.
  • zorgt voor tijdige opwaardering waspasje Bobautowas.
Taken beheerder auto

Op basis van zijn eigen ritten (maandelijks of tweemaandelijks oid) en de door hem ingevulde kilometerstanden en totaal kWh verbruik in die periode, controleert de beheerder of er gesjoemeld is met de invoer.

Mocht hij vermoeden dat er lange ritten zijn gemaakt en er veel te weinig kWh is ingevuld, dan kan hij in het systeem van Cozycar kijken en een vermoedelijke “dader” vinden. Hij legt dan contact en probeert te achterhalen wat er gebeurd is.

Taken deler: banden oppompen (en indien nodig gedacht wasstraat)
Medio januari: banden oppompen, maar let op met koude banden; houd de rit kort, graag in de buurt oppompen. Bijv. Daalseweg
Taken deler: Wasstraat en banden oppompen
Medio september, medio mei en medio juli:  Bob autowas, Heyendaalseweg heeft een handige wasstraat. Betaal bij binnenkomst in de wasstraat met het Bob waspasje (in pastasje). Kies voor intensieve programma.
Na de wasstraat graag in de stofzuigstraat de auto stofzuigen, de matten kloppen in de mattenklopmachine. Maak de rubbers van de portieren even schoon met het doekje dat in de auto ligt in linker zijportier. Het vieze doekje mag je inleveren, dan krijg je direct een schone terug.
Bij uitrijden uit de stofzuigerstraat de banden pompen met de gratis bandenpomp direct rechts. De juiste bandenspanning staat in de binnenkant van het linkerportier.
Taken deler: zomerbanden wisselen voor winterbanden
Medio november: in de Bochane garage Nijmegen, Winkelsteegseweg 150: Klaar terwijl je wacht, er is koffie en een leeshoek met TV.Zie meer info
Taken deler: winterbanden wisselen voor zomerbanden en jaarlijks onderhoud
Medio maart: in de Bochane garage Nijmegen, Winkelsteegseweg 150. Zie meer info
Taken eigenaar thuislaadpaal
  • zorgt voor een werkende laadpaal; stuurt af en toe een rekening naar de eigenaar voor de gemaakte laadkosten
  • verhelpt zo mogelijk technische mankementen zelf, licht anders de eigenaar in. Zorgt voor voldoende ruitenwisservloeistof
  • houdt de auto aan de buitenkant handmatig beetje schoon: verwijdert vogelpoep, blad, bloesem

Wil je een rit gemaakt tbv een taak declareren? Stuur even een mail aan de eigenaar, dan wordt de rit geboekt als “onderhoudsrit”.