Bij de proefrit krijgt de nieuwe autodeler veel te leren. Informeer of de deler al ervaring heeft met het dashboard van Renault en met rijden met een automaat. Dat scheelt al veel. Laat de deler alles zelf doen en grijp alleen in als het niet goed gaat. Dan onthoudt hij het beste. Controleer het rijbewijs.
- Sleutelkastje en code: doe dit de eerste keer voor. Laat de deler even oefenen met openen en sluiten. Met de resetknop kan je opnieuw beginnen. Druk met je ene hand het metalen deel zachtjes tegen de zwarte kast en druk met je andere hand de code in. Na het pakken van de kaart moet het kastje weer dicht. Dit gaat op precies dezelfde manier als het openen.
- Card bekijken: zo nodig laadkabel ontgrendelen; auto openen; auto afsluiten (let op: lampen knipperen 2x; doen ze dat niet dan is er nog een deur niet goed dicht).
- De auto heeft een automaat, je hoeft niet te schakelen tijdens het rijden en geen koppeling in te drukken. De linkervoet doet niet mee. Alleen de rechtervoet is nodig: voor “gas geven” en voor remmen. Het is het handigste om de linkervoet helemaal links te houden en er echt op te letten dat hij niet mee doet.
- Start de auto door de Card in de juiste opening te doen en let op dat je niet per ongeluk het navigatie kaartje eruit wipt: dan werkt de navigatie niet meer
- Wijs op de eco-knop: dat is de zuinigste stand: alles werkt zuiniger, zoals ook de airco. Eigenlijk heb je alleen op de snelweg de gewone stand nodig als je wilt inhalen. De maximum snelheid in de eco-stand is 96 km per uur en daarmee kan je niet snel inhalen. Als het rustig is op de weg is dat geen probleem. Anders moet je tijdens het rijden de eco-knop indrukken en dan heb je weer alle vrijheid kwa snelheid. Daarna weer even op eco zetten. Tenzij je van plan bent om telkens te gaan inhalen. Dat is uiteraard geen zuinige rijstijl, maar het kan soms nodig zijn.
Bekijk wat er op het dashboard gebeurt als je op de eco-knop drukt. De achtergrondkleur verandert van groen in blauw. - Je betaalt per kWh en aan het eind van elke rit, bij het uitzetten van de auto, zie je het aantal gereden kWh en krijg je een rapportcijfer. Heb je veel geremd en snel opgetrokken, dan heb je niet goed geanticipeerd en zal die score lager uitvallen. Ook als je gemiddelde snelheid hoog is geweest, krijg je een lagere score.
- Voor je gaat rijden:
- stoel: naar voor/achter; evt is het stuur in hoogte verstelbaar
- stel de zijspiegels goed in (oefen met bediening via joystickje op linker portier) en achteruitkijkspiegel in de auto.
- check eco knop
- riemen vast: er komt een piepgeluid als de chauffeur of bijrijder de riem niet goed om heeft.
- check dashboard: staat ritrapport op 0? Zo nee, zorg daar even voor. Soms vergeet de laatste rijder dit. Laat deler even de verschillende pagina’s bekijken.
- navigatie: vul bestemming in, bijvoorbeeld Groesbeek, centrum. Rijd dan alleen tot de rand van Groesbeek en keer daar om.
- Bespreek het verschil tussen Begrenzer (stelt maximum snelheid in: de auto kan gewoon niet harder) en Regelaar (cruise control: de auto houdt de ingestelde snelheid vast).
Je gaat dit later tijdens de proefrit toepassen, maar het is handig om nu al de Regelaar stand te kiezen. - Wijs op verlichtings-pook: check of deze in de automatische stand staat, waarbij de verlichting automatisch aangaat als het donker is
- Wijs op ruitenwisserpook: ook deze heeft een automatische stand: gaat aan bij regen. Je kan ook de grootte van de regendruppel kiezen. Bij harde regen moet je zelf de gewone stand 1 of 2 kiezen.
- wijs op papier in de auto waar de handelingen in staan voor het wegrijden en ook voor het beëindigen van de rit; en wijs ook op het tasje met de laadpasjes en andere autopapieren (op einde van de rit geef je meer uitleg over opladen)
- laat deler de auto starten aan de hand van dit papier.
- wegrijden:
- Op een rustig moment: laat de Regelaar uitproberen. En laat ook zien dat bij remmen de cruise control direct wordt gestopt. Met de R-toets (mits je harder dan 30 rijdt) wordt de gewenste snelheid weer herinnerd (Remember); De 0 staat voor loslaten/ontspannen ; de auto komt tot vanzelf tot stilstand. Maar pas op: de remlichten gaan dan niet aan. Dus kijk even of je een auto achter je heb.
- na een tijdje, op een rustig stuk weg: demonstreer de navigatie via de stem. Waarschuw de deler dat je even allebei stil moet zijn. Druk op luidspreker-knopje op het stuur, wacht op de vraag: wat wil je doen. Zeg navigatie. en kies voor Bestemming en kies uit de opties. Bijv.: opgeslagen locaties: 2
- einde rit: pak het papier er bij met basale handelingen en voer ze uit.
- Bij een rit van meer dan 3 kWh moet de kabel worden aangesloten op de laadpaal.
- Laat Nextcharge app zien op je telefoon en stel het filter in : de app toont een haakje naar links, tik dan op het filter icoontje: stel in op 20 kW voor redelijk snel laden (een 22kW laadpaal laad de auto in 2u 15 min (laadtijden), type of stations: Cars, Network: all; status: available; acces: public; Connectors: type 2; laat evt papier in dashboard zien met plaatje van laadpaal en handelingen
- Laat zien hoe je de bergruimte achter vergroot door de achterbank neer te klappen.
- Ga naar de website van cozycar, log in en klik op Beëindig rit. Als het goed is, is de beginstand ingevuld. De deler moet de eindstand invullen. Dat is de beginstand vermeerder met het aantal gereden kWh. Reken dit even uit en vul het zo snel mogelijk in. Dat levert het programma namelijk de beginstand op voor de rit na jou. Als je niks invult, dan wordt de beginstand van de volgende rit 0 en dat is lastig. Geeft allemaal handmatige handelingen…
Tijd voor vragen van de deler
Links met meer info:
https://uitlegnijmegendeeltautos.nl/electrische-auto/
https://uitlegnijmegendeeltautos.nl/autos-en-tarieven/renault-zoe/
https://uitlegnijmegendeeltautos.nl/category/renaultzoe/zuinigrijden/
https://nl.e-guide.renault.com/nld/Zoe/SNELHEIDSREGELAAR
Wil je een rit gemaakt tbv een taak declareren? Stuur even een mail aan de eigenaar, dan wordt de rit geboekt als “onderhoudsrit”.